Скоромовка - це коротка фраза з штучно ускладненою артикуляцією, що містить складні для вимови поєднання звуків.
Скоромовки - це унікальні твори народної творчості, які являють собою не тільки захоплюючу і веселу гру, а й нелегку працю. Скоромовки використовуються батьками, вихователями, вчителями як засіб виправлення вад мови у дітей.
Скоромовки - це зазвичай римовані сюжети, що поєднують коротку історію і гру слів і звуків. Вони дуже подобаються дітям. Адже саме під час промовляння скоромовок стає помітно, що язичок потребує тренування. Причому говорити скоромовки цікаво і корисно не тільки малюкам, а і дорослим.

Як заучити скоромовку?

«Крокуємо такими сходами»:

1. Спочатку повільно проговоріть скоромовку двічі, чітко артикулюючи (вимовляючи) кожен звук.

2. Якщо у вас дитина старшого дошкільного віку, то запитайте: «Який звук є у кожному слові? В яких словах цей звук повторюється двічі (варіант – тричі)?». Можна запитати простіше: «Який звук часто повторюється?».

3. Далі дитина повторює сама чи з вашою допомогою скоромовку кілька разів повільно. Коли дитина запам’ятає скоромовку, тоді повторює швидше.

4. Повторювати скоромовку можна таким чином (щоб перетворити це в гру):

А) пошепки – повільно,

Б) тихо – трішки швидше,

В) голосніше – ще трішки швидше,

Г) дуже голосно – дуже швидко.

Можете при цьому «диригувати» рукою, показуючи різні рівні (знизу вгору чи навпаки), а дитина  буде з відповідною силою голосу вимовляти (так зване «радіо»).

 

Для заучування діалогів  з дитиною розберіться, хто з вас буде запитувати, а хто – відповідати. Потім поміняйтеся місцями. При цьому однак заохотьте дитину кілька разів розповісти весь текст скоромовки.



СКАРБНИЧКА СКОРОМОВОК

Молодший дошкільний вік (4-й рік життя)

 Вчені рекомендують нескладні скоромовки на звуки [К], [В], [С], [Б], [П], [З] та на голосні

[Б]

Босий хлопець

Сіно косить.

[С]

На столі стоїть сільниця,

У сільниці – сіль.

 

Бабин біб розцвів у дощ,

Буде бабі біб у борщ.

 

Семен сіно віз – не довіз,

Лишив сани – узяв віз.

 

У бобра добра багато.

 

Смаженю смажив,

Смажив Саша,

Замість смажені

У Саші сажа.

[Л]

Лис малий і більший лис

По гриби ходили в ліс.

Заздрить білка в лісі лису

–Лис лисички ніс із лісу.

[З]

На возі – коса,

Під возом – лоза.

Килимом зеленим зазеленіли поля.

[Ц]

Всім подобається це куце цуценя.

[К]

Ходить квочка

Коло кілочка,

Водить діточок

Коло квіточок.

[Р]+[Л]

Їла Марина малину.

[У]

Улас у нас, Панас у вас.

 

Середній дошкільний вік (5-й рік життя)

Вчені рекомендують тренувати шиплячі звуки [Ж], [Ч], [Ш], [ДЖ] та поєднання різних звуків

 

[Ж]

Золоті жолуді зовсім пожовкли.

[Ш]

Шишки – на сосні,

Шашки – на столі.

 

Біжать стежини поміж ожини.

 

На шафі шапка,

У шафі – шубка.

 

Дзижчить під житом жвавий жук,

Бо жовтий він вдягнув кожух.

 

Сів шпак на шпаківню,

Заспівав шпак півню,

Ти не вмієш так, як я,

Так як ти не вмію я.

[Ґ]+[ДЗ]та ін.

Свинка плащика купила

З нього ґудзика згубила

Свинка ґвалту наробила

Поки ґудзика змінила.

 

Шепче вітер: «Ша-ша-ша!

Шубку білочка знайшла!».

Шелестить трава похила:

«Шубку білочка купила!».

Шепчеш ти і вірю я:

«Шубка в білочки своя».

 

Старший дошкільний вік (6-7-й роки життя)

Вчені рекомендують попрацювати над звуком [Р] та над його поєднанням з іншими звуками, а також скоромовки-діалоги

 

[Р]

Кричав Архип,

Архип охрип,

Не треба Архипу

Кричати до хрипу.

[П]+[Р]

Пилип посіяв просо,

Просо поспіло,

Пташки прилетіли,

Просо поїли,

Пилип плаче.

 

Всіх скоромовок не перескоромовиш, не перевискоромовиш.

[К]+[Р] [Б]+[Р]

Краля Клара кроля прала,

А кролицю в бриля вбрала,

А братикам-кроленятам

Прикріпила криленята.

[Р]+[Т]

Тротуарами тритони

Тягнуть тістечок три тонни.

За тритонами пітони

Тягнуть ще чотири тонни.

А на тістечка кроти

Вже роззявили роти.

[М]+[Л] та ін.

Ліз Мартин через тин,

За яким великий млин.

Вдома всім сказав Мартин,

Що не меле зараз млин,

Бо втомився дуже він.

[П]+[Р]

Прийшов Прокіп,

налляв окріп.

Іде Гаврило – ще не зварилось,

Прийшов Денис – налляв сім мис,

Прийшов Тарас – з’їв все нараз.

[К]+[Р]+[П]

Купив кріль пилку,

Поклав на узгірку.

Поки пилку шукав,

Комар пилку украв.

Діалог

- Де, вороно-каркароно, ти була?

Що, вороно-каркароно, принесла?- Покружляла, покружляла я вгорі,

Горобців порозганяла у дворі.

Стріла півня, розбишаку-пісняра,

І чкурнула, дременула із двора.

Діалог

Семен сказав своїм синам:

– Сини, складіть скирту сіна.

Сини склали скирту сіна.

Семен сказав своїм синам:

– Спасибі.