Скоромовка - це коротка фраза з штучно ускладненою артикуляцією, що містить складні для вимови поєднання звуків.
Скоромовки - це унікальні твори народної творчості, які являють собою не тільки захоплюючу і веселу гру, а й нелегку працю.
Скоромовки використовуються батьками, вихователями, вчителями як засіб виправлення вад мови у дітей.
Скоромовки - це зазвичай римовані сюжети, що поєднують коротку історію і гру слів і звуків. Вони дуже подобаються дітям. Адже саме
під час промовляння скоромовок стає помітно, що язичок потребує тренування. Причому говорити скоромовки цікаво і корисно не тільки малюкам, а і дорослим.
Як заучити скоромовку?
«Крокуємо такими сходами»:
1. Спочатку повільно проговоріть скоромовку двічі, чітко артикулюючи (вимовляючи) кожен звук.
2. Якщо у вас дитина старшого дошкільного віку, то запитайте: «Який звук є у кожному слові? В яких словах цей звук повторюється двічі (варіант – тричі)?». Можна запитати простіше: «Який звук часто повторюється?».
3. Далі дитина повторює сама чи з вашою допомогою скоромовку кілька разів повільно. Коли дитина запам’ятає скоромовку, тоді повторює швидше.
4. Повторювати скоромовку можна таким чином (щоб перетворити це в гру):
А) пошепки – повільно,
Б) тихо – трішки швидше,
В) голосніше – ще трішки швидше,
Г) дуже голосно – дуже швидко.
Можете при цьому «диригувати» рукою, показуючи різні рівні (знизу вгору чи навпаки), а дитина буде з відповідною силою голосу вимовляти (так зване «радіо»).
Для заучування діалогів з дитиною розберіться, хто з вас буде запитувати, а хто – відповідати. Потім поміняйтеся місцями. При цьому однак заохотьте дитину кілька разів розповісти весь текст скоромовки.
СКАРБНИЧКА СКОРОМОВОК
Молодший дошкільний вік (4-й рік життя)
Вчені рекомендують нескладні скоромовки на звуки [К], [В], [С], [Б], [П], [З] та на голосні
[Б] |
Босий хлопець Сіно косить. |
[С] |
На столі стоїть сільниця, У сільниці – сіль. |
|
Бабин біб розцвів у дощ, Буде бабі біб у борщ. |
|
Семен сіно віз – не довіз, Лишив сани – узяв віз. |
|
У бобра добра багато. |
|
Смаженю смажив, Смажив Саша, Замість смажені У Саші сажа. |
[Л] |
Лис малий і більший лис По гриби ходили в ліс. Заздрить білка в лісі лису –Лис лисички ніс із лісу. |
[З] |
На возі – коса, Під возом – лоза. Килимом зеленим зазеленіли поля. |
[Ц] |
Всім подобається це куце цуценя. |
[К] |
Ходить квочка Коло кілочка, Водить діточок Коло квіточок. |
[Р]+[Л] |
Їла Марина малину. |
[У] |
Улас у нас, Панас у вас. |
Середній дошкільний вік (5-й рік життя)
Вчені рекомендують тренувати шиплячі звуки [Ж], [Ч], [Ш], [ДЖ] та поєднання різних звуків
[Ж] |
Золоті жолуді зовсім пожовкли. |
[Ш] |
Шишки – на сосні, Шашки – на столі. |
Біжать стежини поміж ожини. |
На шафі шапка, У шафі – шубка. |
||
Дзижчить під житом жвавий жук, Бо жовтий він вдягнув кожух. |
Сів шпак на шпаківню, Заспівав шпак півню, Ти не вмієш так, як я, Так як ти не вмію я. |
||
[Ґ]+[ДЗ]та ін. |
Свинка плащика купила З нього ґудзика згубила Свинка ґвалту наробила Поки ґудзика змінила. |
Шепче вітер: «Ша-ша-ша! Шубку білочка знайшла!». Шелестить трава похила: «Шубку білочка купила!». Шепчеш ти і вірю я: «Шубка в білочки своя». |
Старший дошкільний вік (6-7-й роки життя)
Вчені рекомендують попрацювати над звуком [Р] та над його поєднанням з іншими звуками, а також скоромовки-діалоги
[Р] |
Кричав Архип, Архип охрип, Не треба Архипу Кричати до хрипу. |
[П]+[Р] |
Пилип посіяв просо, Просо поспіло, Пташки прилетіли, Просо поїли, Пилип плаче. |
Всіх скоромовок не перескоромовиш, не перевискоромовиш. |
[К]+[Р] [Б]+[Р] |
Краля Клара кроля прала, А кролицю в бриля вбрала, А братикам-кроленятам Прикріпила криленята. |
|
[Р]+[Т] |
Тротуарами тритони Тягнуть тістечок три тонни. За тритонами пітони Тягнуть ще чотири тонни. А на тістечка кроти Вже роззявили роти. |
[М]+[Л] та ін. |
Ліз Мартин через тин, За яким великий млин. Вдома всім сказав Мартин, Що не меле зараз млин, Бо втомився дуже він. |
[П]+[Р] |
Прийшов Прокіп, налляв окріп. Іде Гаврило – ще не зварилось, Прийшов Денис – налляв сім мис, Прийшов Тарас – з’їв все нараз. |
[К]+[Р]+[П] |
Купив кріль пилку, Поклав на узгірку. Поки пилку шукав, Комар пилку украв. |
Діалог |
- Де, вороно-каркароно, ти була? Що, вороно-каркароно, принесла?- Покружляла, покружляла я вгорі, Горобців порозганяла у дворі. Стріла півня, розбишаку-пісняра, І чкурнула, дременула із двора. |
Діалог |
Семен сказав своїм синам: – Сини, складіть скирту сіна. Сини склали скирту сіна. Семен сказав своїм синам: – Спасибі. |